Alt image
Stacks Image 581

Storgatan Norsjö 50-talet

UTBILDNING / KURSER 
Stacks Image 428
Larsåke Falk
Född 1940 i Norsjö, Västerbotten - Om Norsjö i Wikiwand »

Stacks Image 437
1957 - 1961
4-årig utbildning Yrkesmålare, Skellefteå med bl.a.. marmorering & ådringsmålning = Gesällbrev + Bronsmedalj. Måleribranschens Yrkesnämnd.

Stacks Image 431
1974 -1975 Scenografiutbildning
Dramatiska Institutet (efter 2011 Stockholm Konstnärliga Högskola) & SVT Stockholm

Stacks Image 434
1976 & 1979
Pinewoods Studios England. Special effects seminar

Stacks Image 444
1991-1994
Ett flertal datautbildningar, Illustrationsteknik, videoteknik, photoshop 2.0 m.fl. Mackmeckarna Malmö, Hadar Malmö.

KONSTUTBILDNING 
Stacks Image 523
1970
"Bildspråk" Professor Arne Isacsson, Professor Christer Strömholm, Gerlesborgsskolan Stockholm

Stacks Image 526
1981
"Modellen och rummet" Konstnär Fritz Sjöström Stockholm.

Stacks Image 531
1985
"Måleri" Konstnär Gösta Wessel & Arne Fredriksson, Gotland

Stacks Image 534
1985
"Kroki för scenografer" Konstfack, Stockholm

Stacks Image 537
1986
"Färgen som byggnad" Professor K-G Nilsson, Gotland

Stacks Image 540
1991
"Oljemåleri" Professor Georg Suttner, Provence Frankrike.

ARBETSPLATSER / PROJEKT 
Stacks Image 450
1961 - 1966
Efter "Lumpen" Frilansande Yrkesmålare Västerbotten / Stockholm

Stacks Image 453
1966
Dekormålare, Svensk Filmindustri Filmstaden Solna, bl.a. Ingmar Bergmans "Vargtimmen"

Stacks Image 456
1966 - 1967
Frilansande Dekormålare, Stadsteatern Stockholm, Folkan Stockholm, Operan Stockholm, SVT Stockholm.

Stacks Image 459
1967 - 1990
Utbildningsradion/TRU, SVT Stockholm, SVT Norrköping, SVT Göteborg.
Dekormålare 1967-1974, scenograf från 1975,

Stacks Image 467
1984
"Ronja Rövardotter" Scenografiassistent försättsdekor/specialeffekter, 2 månader. Sverige/Norge.

Stacks Image 479
1990 - 1991
Scenograf "Den femtonde hövdingen" Film Regi Richard Hobert.

Stacks Image 470
1990 - 1994
Frilansande scenograf SVT Malmö

Stacks Image 507
1993
Handledare Digital filmredigering Avid, Hadar Malmö. - 1994 Handledare Grundutbildning Macintosh,

Stacks Image 482
1994-1995
"Videokonferens i utbildningen" Samarbete mellan Akademi Båstad & Telia.

Stacks Image 572
1994-1995
Eget projekt "DOIT" Döva Och IT (Development Of Information Technology for sign language), Samarbete mellan Academi Båstad, telia & KK-Stiftelsen.

Stacks Image 576

Representerade Sverige med projektet DOIT på Telecom 95 Geneve.

Stacks Image 485
1995-1996
"Digital information" EU-projekt i samarbete mellan Akademi Båstad (Gunnar Jäwer) & fem städer i Europa.

Stacks Image 492
1997-2007
Webmaster & webbutvecklare Båstad Kommun.

Stacks Image 504
2007-
Frilansare: Grafisk formgivning - foto - webdesign (Se uppdrag >>)
ÖVRIGT 
Stacks Image 510
Formgivning av mässor & utställningar: Älvsjömässan Stockholm, Bok & Bibliotek, Göteborg, TV-huset Stockholm, Kulturhuset Paris Frankrike

Stacks Image 513

Medlem i Scen och film, tidigare Teaterförbundet

Stacks Image 547

Fotograferar utställningar och ansvarar för Konsthallen Hishults hemsida sen 2004 .

Stacks Image 516

Helsingborgs Dagblads jurybedömda internationella Fotosalong 2016. (Se nedan)

Stacks Image 552

Grafisk formgivning & foto till konstboken "RETROSPEKTIVT - KERSTIN WELLBRO" 2020

Stacks Image 343

"Vindpinad Busskur på Gotland"

"We have the pleasure to inform you that you are one out of 40 photographers chosen to participate in Helsingborgs Dagblad’s Photo Salon this summer. The jury (JH Engström, Isabelle Darrigrand, Christian Caujolle, Jenny Nordquist, Nygårds Karin Bengtsson och Johan Malmberg) have chosen from over 700 images from 182 photographers representing 38 countries. You have sent us images on the theme 'Building' and we must say that we were all overwhelmed by the richness and quality of the works and images".
The particpating images will be displayed from June 30th in shop windows throughout the city of Landskrona, where the festival will be held later this summer (August 19-28th).

Many thanks for your contribution!
Best regards,

Samtliga fotografer som valts ut av juryn och ställs ut i Landskronas skyltfönster i sommar:
Immanuel Abayomi Afolabi (Nigeria) Anton Akimov (Ryssland) Giovanni Ambrosio (Italien/Frankrike) Bergsang & Saugman (Danmark)Leif Borgström (Sverige)Russel Bruns (Sydafrika)Louise Bøgelund (Danmark)Oscar B Castillo (Venezuela(Frankrike)Anouk Deville (Frankrike) Paula Duvå (Danmark) Larsåke Falk (Båstad, Sverige) Tino García (Spanien) Ilias Georgiadis (Grekland)Hans Gindlesberger (USA)Hans Green (Helsingborg, Sverige)Antje Hanebeck (Tyskland) Lisbeth Johansen (Danmark) Simon Johansson (Sverige)Mikkel Johnsen (Danmark) Yan Kallen ( Hong Kong)Paul Khera (Indien/England)Jenny Lindholm (Sverige) Andre Malerba (USA) Dara McGrath (Irland) Maria Mäki (Sverige/Finland)Sara Palmieri (Italien) Stefano Parrini (Italien)Janne Riikonen (Sverige/Finland)Sebastian Sardi (Malmö, Sverige) Eva Saukane (Lettland)Janina Sjevtjenko (Ryssland/Spanien)Peter Stridsberg (Sverige) Isabella Ståhl (Sverige)Lawrence Sumulong (USA/Filippinerna)Dalibor Talajic (Kroatien) Guanyu Xu (USA/Kina) Richardo Yui (Holland/Peru) Hiro Tanaka ( Japan) Marjan Zahed (England/Iran)Tariq Zaidi (England)
Juryn bestod av JH Engström, Isabelle Darrigrand, Christian Caujolle, Jenny Nordqvist, Nygårds Karin Bengtsson och Johan Malmberg.

 
Johan Malmberg
Festival Coordinator  
Culture Editor
Landskrona Foto Festival
Helsingborgs Dagblad

OM ATT GÅ GENOM EN DÖRR… 
Stacks Image 597

Om att gå genom en dörr

Dörrar hör till vardagens rekvisita.
Varje tröskel är ett scenbyte, en plats där det ena rummet ställer sig mot det andra.
Stig på, fatta handtaget, i vilken kant hänger dörren i sin öppning?
Öppnar jag nu med vänster hand eller höger?
Balanserar jag på en last av snabbköpskassar, bär jag på en osäkrad pistol?

Framför allt: slår dörren inåt eller utåt när jag tar i handtaget för att gå in?
Om inåt, följer jag med dörrbladet in i det nya rummet.

Jag för det som en sköld framför mig och skapar med en svepande gest av armen och kroppen ett slags fri zon inför erövringen av det nya rummet. Uppenbarligen tränger jag mig på. Men just det förhållandet att jag i entrén tar skydd bakom dörrbladet måste göra ett intryck av svaghet; jag vågar inte träda in på egen hand.

Om omvänt, dörren går utåt, blir scenen en annan. Då måste jag ju , just när jag ska ta det nya rummet i besittning, hejda mig. Jag tvingas retirera ett steg och ta dörrbladet till mig, det första jag möter är ett ifrågasättande av min rätt att träda in. Å andra sidan; när jag väl fått dörrbladet bakom mig, då står jag nästan naken, utlämnas åt de villkor det nya rummet ställer.
För den som redan befinner sig där inne, avvaktande eller överrumplad, måste dessa två alternativ också te sig mycket olika.


Text som jag tycker beskriver scenografi - okänd -

Stacks Image 599

Min mormor Hulda
och morfar Herman.
Det var min mormor som sa:
"Ingenting är så dumt att det inte är bra till nånting"

Kloka ord till en liten pojke
"Ingenting är så dumt att det inte är bra till nånting"
Mormor Hulda